tisdag 3 januari 2012

Jag bakar dinkelbröd - ett enkelt recept

Idag ska jag prova att baka dinkelbröd. Jag tog hälften dinkelmjöl och hälften grahamnsmjöl.
Här är receptet.



Ett enkelt bröd att baka, man kan ta ljust dinkelmjöl eller grovt båda är lika gott.

Ingredienser

1 kg ljust eller grovt dinkelmjöl ca 1,7 l
25 g jäst
6 dl fingervarmt vatten
2 tsk salt


Gör så här

Lägg allt mjöl i en bunke. Gör en grop i mitten. Smula ner jäst, samt lite vatten. Låt jäsa i 30 minuter. Rör ner resten av vattnet, bearbeta den lösa degen väl.
Låt jäsa 30 min. Häll degen i 2 smorda avlånga brödformar
Jäs 30 min igen. Grädda i 250 grader 15 minuter, sänk till 200 och grädda ytterligare 20 min

Jag gjorde så här: Hälften dinkelmjöl hälften grahamnsmjöl i en bunke.
Blandade jästen i fingervarmt vatten, hällde i salt.
Blandade ner vattnet i mjölet och knådade ihop degen (köksassisten). Jäste degen i 30 min under duk. Bakade ut degen halva till småbröd, andra halvan till en limpa. Degen kändes torr, hoppas att bröden inte blir det. Nu ska de jäsa i 30 minuter till. Gräddade småbröd enl. ovan.
Gräddade "limpan" i vår ångugn valde förprogrammet för att grädda långfranska men tog ut den 18 minuter innan. Limpan så klar ut. Har inte smakat den men småbröden blev jättemumsiga med smör och ost.