tisdag 24 januari 2012

Takelakt - Betongytor.

Stone med svart pigment. 3 dl kalkmassa  och
6 krm pigment. 

Stone när den torkat lite. man ka använda såpa
eller vax till efterbehandling.

Ceratina- Test ett lager, två lager, fler färger
Såpa, vax och hårdvax. 1,5 dl kalkmassa
1 krm svart pigment
Igår var jag på kurs i Uppsala hos Deco Material & design. Det var jätteskoj och lärorikt. Vi fick testa tre olika sorter. Tadelakt Pro, Stone och Creatina. Jag gillade nog bäst att jobba med Stone. Men efter att ha funderat och även testat olika möjligheter så valde jag att köpa med mig Creatina. Jag har tänkt att göra mina trappsteg som nu är vitmålade i trappen så de ser ut som betong. Jag tror att jag får bäst resultat med Creatina. Så nu får ni hålla utkick efter hur jag gör trappen. Lite om de olika sorterna.
Tadelakt Pro - Används på stumma ytor. Kan användas till badrum blir jättehårt och vattentätt.
Stone - Kan användas på andra olika ytor, tex trä, mdf, bänkskivor, möbler m.m
Creatina - Kan användas på andra de flesta ytor, pastmatta, möbler, plast krykor, dörrar, väggar m.m
Tänk bara på att underarbetet är viktigt och man måste använda primer.
Men mer om detta kan ni läsa på Deco´s webb.